۰
این نوشتار توسط انی در تاریخ ۱۶ام اسفند، ۱۳۸۰ و در دسته "من نوشت" ارسال شده است.

اظهارات اخیر آقای قاضی پور نماینده مردم شریف ارومیه، که با واکنش های متعددی نیز در کشور از سوی مردم و بعضی نهادها همراه شده است، فارغ از جنبه پوپولیستی این اظهارات که ناشی از جو حاکم بر میتینگ طرفداران انتخاباتی بعد از اعلام نتایج میباشد و متاسفانه مسبوق به سابقه نیز هست، آنچه که در این میان مغفول مانده و در واکنش ها و تحلیل ها کمتر بدان اشاره شده، آن بخش از سخنان ایشان در مورد خاطره از جنگ و به زعم ایشان افتخار آفرینی در مورد کشتن اسرای جنگی میباشد .

نقل به مضمون خاطره ایشان اشاره دارد که “”ما در جبهه ۱۲ نفر بودیم و من فرمانده…در جاده بصره – العماره حدود ۷۰۰-۸۰۰ عراقی تسلیم ما شدند( ما ۱۲ نفر)…چون امکانات انتقال اسرا را نداشتیم از دستشان خلاص شدیم! البته می دانم خیلی از مردم تحمل دیدن سربریدن یک گوسفند را ندارند اما ما بخاطر امام و شهداء این کار را کردیم!”

***
فارغ از جنبه بی ارزش پوپولیستی خاطره گویی این نماینده به اصطلاح ارزشی که نسخه آمریکایی آن، دونالد ترامپ اینروزها در آنسوی ینگه دنیا اینچنین رفتار میکند، آنچه که میبایست در بیانات اقای قاضی پور بدان پرداخته شود پاسخ به دو سوال اساسی مربوط به این بخش از خاطره جنگ توسط ایشان برای دو نسل شنونده، چه برای آنانی که جنگ را تجربه کرده و چه نسل جدیدی که حضور در آن مقطع را در دنیای واقعی لمس نکرده، میباشد .

سوال اول انجاست که بر فرض محال خاطره ایشان کاملا صحیح و عین واقعیت بوده است و آن بدین معنی ست که ایشان در کمال آزادی فردی به عنوان فرمانده و سلامت عقلی ۷۰۰-۸۰۰ اسیر را در جنگ کشته اند .
آیا چنین فردی از سلامت عقلی و انسانی برخوردار است ؟ آیا فردی با این سابقه سیاه که صراحتا به آن اعتراف و اقرار میکند شایسته صلاحیت برای نمایندگی است ؟

با توجه شواهد و قرائن، بسیاری این خاطره را مردود دانسته و گوینده انرا متهم به دروغ گویی میکنند . این خاطره با این حجم و گستردگی زائیده ذهن تخیلات گوینده میباشد . سوال دوم اینجاست که آیا یک فرد دروغگو آنهم با این حجم وسیع و در میان چند صد نفر از موکلین خود، فردی شایسته برای تصاحب سمت نمایندگی میباشد ؟
با فرض هر دو حالت و فارغ از قضاوت مردم، برای حفظ شأن مجلس، آیا مسئولین مرتبط در این امر، نباید پیگیر آن باشند؟

کمک به مجروحین جنگی عراق در نزدیکی خرمشهر. عکاس: امیر علی جوادیان

کمک به مجروحین جنگی عراق در نزدیکی خرمشهر. عکاس: امیر علی جوادیان

در ادامه یادداشت به بررسی بیانات امام خمینی (ره) درباره چگونگی برخورد با اسرا می پردازیم.

  • حضرت امام خمینی همواره تاکید بر رفتار اسلامی با اسرا داشته اند، به گونه ای که حسن خلق باعث ایجاد انقلاب در آنان گشته تا مفهم زیبای اسلام را درک کنند. راهکار حضرت امام مثل همیشه نفوذ را از طریق قلب ها دانسته و فرمان ها و نصحیت های بشماری برای حسن خلق در رابطه با برخورد با اسیران داشته اند. به این منظور بخشی از نقطه نظرات حضرت امام (ره) که طی جلسات یا پیام های مختلف از جانب ایشان پیرامون رفتار با اسرا بیان شده را به اختصار می آوریم. امید که چنین مطالبی باعث عبرت عده ای کوته نظر که با انتشار بیانات نادرست و شبهه ناک در مورد برخورد با اسراء جنگی موجب تشویش و تردید جوانان نسبت به جنگ و فرهنگ غنی جنگ ما می شود، گردد و همینطور سندی باشد برای تنویر افکار عمومی در مورد برخورد نیروهای ایرانی با اسرا.
  1. نخستین پیامی که حضرت امام در مورد برخورد با اسرا بیان کرده اند، بر می گردد به ماجرای گروگان های آمریکایی که در واقع غیر مسلمان بوده اند، اما ایشان بر رفتار اسلامی با آنان تاکید می کند:

«اسلام اصلش با این امور، با اسیر اسلام بسیار رفتار انسانی می‏کند و او را از همه جهات حفظ می‏کند. و ما هم تابع اسلام هستیم و جوانهای ما هم دانشجوهای اسلامی هستند. و به آنها ـ حتماً بدانید که ـ رفتار خوب می‏کند. حتی من پسرم را گفتم که باید آن جهت را شما گوشزد کنید و خودتان مشاهده کنید.  و ایشان گفتند که نه، آنها حالشان خوب است و من امیدوارم که تا آخر هم حال اینها خوب باشد و ابداً آسیبی به آنها وارد نشود.»

  • صحیفه امام خمینی، ج ۱۱ ، گروگان‏های امریکایی، استرداد شاه و آینده روابط ایران و امریکا – ۲۷/۰۸/۱۳۵۸
  1. ایشان در مورد اسرای عراقی پیامی دادند که سرشار از درس های اخلاقی و اسلامی می باشد و  برای نصب العین قرار گرفته شدن توسط نیروهای مسلح ایران در دی ماه سال ۵۹ استفاده شد که به شرح زیر می باشد:

«اگر ما تربیت بشویم، و بحمداللّه‏ ملت ما تحولی حاصل کرده است و مقدمه این است که تربیت آخر هم بشود، با همۀ اشخاصی که با ما هم حتّی مخالف هستند به طور انسانیت عمل می‏کنیم. چنانچه الآن می‏بینید که ارتش ما و پاسدارهای ما با این اُسَرایی که آوردند، به طور انسانیت عمل می‏کنند و باید بیشتر عمل کنند. من سفارش می‏کنم تمام کسانی را که این اُسَرا در اسارت آنها هستند، به حسن سلوک و به رفتار انسانی، و مهمان‏اند اینها برای شما. و البته الآن در دست آنها اسلحه نیست. و من اعلام می‏کنم که هر کس از افراد ملت ما اسلحه را کنار بگذارد و بیاید در ملت ما وارد بشود مثل سایر افرادی که هستند، آنها در پناه اسلام محفوظ هستند. ولی ما این قدر ساده‏اندیش نیستیم که کسانی که اسلحه دارند و اتاق جنگ دارند آنها را هم وارد بکنیم در بین کشور خودمان و شغل به آنها بدهیم و یا معلمشان کنیم و یا در وزارتخانه‏ها ببریم.»

«اسلحه داشتن دلیل بر خیانت است و توطئه. اسلام خیانتکار را تأدیب می‏کند. و کسانی که توطئه ‏گرند از دنیا بیرون می‏کند. ما نه آن طور هستیم که اگر توبه کار بشوند و اسلحه را زمین بگذارند و بیایند، آنها را نپذیریم. اگر هر یک از جیش عراق که به روی ما اسلحه کشیده است اسلحه را کنار بگذارد و پناه بیاورد به مملکت اسلامی ما، آنها را مثل مهمانان عزیز می‏پذیریم. و هر کس از این جناحهای داخلی که تا حالا شرارت کردند و مشغول شرارت‏اند دست بردارند و اسلحه را کنار بگذارند و در دامن ملت وارد بشوند آنها را می‏پذیریم. و هر کس اسلحه در دست اوست مثل جیش صدام حسابش می‏کنیم.»

«الآن این اشخاصی که اسیر مملکت اسلامی هستند اینها اسلحه ندارند، و اینها باید به طور انسانی، به طور خوب با آنها رفتار بشود که می‏شود. لکن در عراق آن دستگاههای تبلیغاتی عراق که هر روز دروغ می‏گوید، راجع به این هم دروغپردازی می‏کند که نه، اشخاصی که اسیر می‏شوند با آنها چه می‏کنند و چه می‏کنند. در صورتی که این حرف دروغ است و مملکت ما این اسرا را به طور انسانی، به طور اسلامی، به طور خوب با آنها رفتار می‏کند و پذیرایی از آنها می‏کند. و هر کس که می‏خواهد بیاید، از دنیا بیایند ببینند که چه می‏کنند اینها. البته تبلیغات سوء زیاد است و ما باید احتراز کنیم از کارهایی که تبلیغات سوء در آن کارها بهانه پیدا می‏کند.»

  • صحیفه امام خمینی، ج ۱۳ ،اهمیت تعلیم و تربیت و مقدّم بودن امر تربیت بر تعلیم – ۱۸/۱۰/۱۳۵۹
انتقال سرباز زخمی عراقی از جبهه غرب. عکاس: محمد رازدشت

انتقال سرباز زخمی عراقی از جبهه غرب. عکاس: محمد رازدشت

  1. همچنین در شهریورماه سال ۶۰ و در سخنرانی که در حسینیه جماران و با حضور مسلمانان سازمان امامیه پاکستان صورت پذیرفته بود، بیان داشته اند:

«اسلام و مسلمین باید، مسلمین باید همان‏طوری که در اسلام هست با تأنی، با طمأنینه، بدون اینکه دست و پای خودشان را گم بکنند، به کار خودشان ادامه بدهند و با اسرا رفتار خوب بکنند و آنچه که قانون اسلامی اقتضا می‏کند با آنها عمل بکنند و هرگز با عصبانیت و با دستپاچگی کاری را انجام ندهند و به طور متانت و طمأنینه بر موازین قانونی و بر موازین اسلامی با آنها عمل بکنند. مبادا یک وقت شهادت عزیزان ما اسباب این بشود که با شدت عمل بیشتر از آن مقداری که باید با آنها عمل بشود، عمل بکنند. با زندانیان رفتار خوب می‏کنند و بیشتر کنند و با اسرا رفتار خوب می‏کردند و می‏کنند و بیشتر کنند.»

  • صحیفه امام خمینی، ج ۱۵ ،تجلیل از رزمندگان اسلام ـ انسجام ملت‏های مستضعف در مقابل قدرتها ـ رشد آگاهی ملت در مقابل توطئه‏ها – ۱۰/۰۶/۱۳۶۰

***

  1. پیام ذیل یکی دیگر از نقطه نظرات ایشان است که به منشور حضرت امام در رفتار با اسرا معروف گردیده. این پیام در تاریخ دوازده فروردین سال ۶۱ راجع به نگهداری از اسرا در جمهوری اسلامی ایران صادر گردید. این پیام در شرایطی صادر شد که در عملیات های موفقی چون ثامن الائمه، فتح المبین، طریق القدس و.. . نیروهای زیادی از ارتش عراق به دست رزمندگان اسیر شده که در حدود پانزده تا بیست هزار اسیر عراقی بودند. در چنین شرایطی طبیعی بود که بحث نگهداری اسیر در جمهوری اسلامی به صورت اساسی و زیربنایی مطرح گردد؛ تا اقداماتی که انجام می شود در راستای اهدافی باشد که حکومت اسلامی دنبال می کند. گرچه می‏دانم مکتبی بودن و تعهد به اسلام راستین اقتضا می‏کند تا رزمندگان اسلام با اسرای جنگی و پناهندگان با عطوفت و فتوت، به گونه‏ای اسلامی رفتار کنند که بحمداللّه‏ می‏کنند، هر چند صدام و صدامیان برخلاف اینان رفتارشان غیرانسانی و سبعانه باشد، لکن تذکر و تأکید سودمند است.

«باید جوانان ما و کسانی که عهده‏دار نگهداری اسیران و پناهندگان هستند طعم شیرین رحمت و بزرگواری اسلام را به آنان بچشانند و با آنان آنگونه رفتار کنند که مولای آنها و پیشوای عظیم‏الشأنشان با بدترین خلق خدا و جنایتکارترین انسانها ـ ابن ملجمـ لعنه‏اللّه‏ علیه ـ رفتار فرمود، تا اسیران که ضربۀ روحی خورده‏اند احساس آرامش و جبران در حکومت اسلامی نمایند، و پس از آزادی در سلک مبلغین اسلام و احیاناً فداکاران آن درآیند که این خود خدمت پرارزشی به اسلام و جمهوری اسلامی است.

و چه بسا که این اسیران و پناهندگان با اجبار و تهدید به مرگ خود و خانواده‏هایشان به جبهه‏ها فرستاده شده باشند، چنانچه بعضی از آنها این ادعا را دارند. و گمان نکنید آن خوی جنایتکاری و سبعیتی که در امثال صدام است، در اینان باشد. و چه نیکوست که جوانان عزیز و نگهبانان این بازیخوردگان از یک موجود صدامی یا در خدمت جنایت، یک انسان اسلامی و در خدمت مکتب مقدس قرآن بسازند، و بدانند که مَنْ اَحْیا نَفْساً فَکَانّما اَحْیَا النّاسَ جَمیعاً و هدایت از بزرگترین مظاهر احیا است.»

  • صحیفه امام خمینی، ج ۱۶ ،تجلیل از رزمندگان اسلام ـ تذکراتی به ملت، دولت و قوای مسلح کشور – ۱۲/۰۱/۱۳۶۱
کمک رسانی به سرباز اسیر عراقی. عکاس: نعیمی

کمک رسانی به سرباز اسیر عراقی. عکاس: نعیمی

  1. همچنین در مردادماه سال ۱۳۶۱ بیان داشته اند:

«شماها منسجم و مشغول خدمت هستید، وقتی که اسرا را می‏گیرید، اسرای مجروح را می‏گیرید یا اسرای سالم را می‏گیرید، توجه بکنید که اینها اسیر شما هستند، اینها امروز تحت سلطۀ شما هستند و شما با اسرا باید رفتارتان رفتار بسیار اسلامی و انسانی باشد، که وقتی که این اسرا یک وقتی در محالّ خودشان رفتند، همه برای شما تبلیغ کنند، نه اینکه ـ خدای نخواسته ـ برای یک کار جزئی، اینها دشمن بشوند و وقتی رفتند در محالّ خودشان، تبلیغ سوء بکنند. اینها مسائلی است که باید تمام جهاتش را ملاحظه کرد.»

  • صحیفه امام خمینی، ج ۱۶ ، حفظ شئونات اسلامی – ۱۷/۰۵/۱۳۶۱

امید که مطالب بالا بتواند حقایق فرهنگ ایرانی اسلامی جنگ را در مورد رفتارمان با اسیران متجاوز به خوبی بیان داشته و پاسخی برای افرادی باشد که به قصد استفاده از منافع شخصی و گروهی، سعی به تلاش پوچی برای بالا رفتن از دیوار مستحکم دفاع مقدس دارند.

اندیشه خود را به یادگار بگذارید

- لطفاً به صورت فارسی بنویسید
- برای تماس با مدیریت به "صفحه تماس" بروید
- برای طرح مباحثی که با نوشتار بالا مرتبط نیستند لطفاً به "انجمن گفتگو" رفته و بگو مگو کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



"