۲۸
این نوشتار توسط انی در تاریخ ۱۱ام مرداد، ۱۳۸۸ و در دسته "من نوشت" ارسال شده است.

ای مزدا

تو را با اندیشه خود درک کرده ام

که تویی سر آغاز

که تویی پدر مَنِش

که تویی آفریننده راستی

که تویی سرور نیکی های  این جهان !

اشو زرتشت

۲۸ دیدگاه

  1. اهورایی گفت:

    می ستائیم مردان پاک را
    می ستائیم زنان پاک را
    می ستائیم سخنان پاک را
    می ستائیم آبیاری کنندگان زمین های کشاورزی را

    زرتشت

  2. فرنوش احدی گفت:

    درود بر آریایی منش

  3. آریاداد گفت:

    خدایا! راه یکی است و آن راه راستیست

  4. مهدی گفت:

    واقعا فکر می کنی می تونی با ترویج افکار زرتشت به اسلام ضربه بزنی ؟
    هنوز خیلی زوده عمو
    برو با بابا بیا

  5. نخست: بنده مسلمان هستم
    دوم: ادبیات شما بیانگر این بود که جوابی دریافت نکنید، اما خب من جواب می دهم!
    سوم: بنده پدر ندارم. ایشون ترک دنیا گفتن
    چهارم : بنده عموی شما نیستم
    پنجم: چی خیلی زود هستش؟
    ششم: طبق اسلام! مبارزه باید همواره انجام بگیره، گاهی کوچک گاهی در بعدی بزرگتر. حال اگر من زرتشتی باشم و مبارزه کنم دیر یا زود نیست.
    هفتم : میان محمد و زرتشت شباهت ها است، میان دیدگاه شما و من فاصله.

  6. داریوش ابر مرد تاریخ گفت:

    داریوش شاه گوید اهورامزدا و تمامی خدایان این کشور را از دروغ، دشمن و خشکسالی مفوظ بدارد

  7. منتظر گفت:

    سلام ؛
    در ابتدا باید عرض کنم که بنده مسلمان هستم.آنهم از نوع معتقد و پایبند!
    اما ….
    اعتقاد دارم که تمامی ادیان الهی یک راه هستند برای گم نشدن و رسیدن به خدا .
    من دوستان زیادی در ادیان متفاوت دارم ( بجز زرتشت).همیشه با هم جلسات گفتگو داریم بدون آنکه یکدیگر را نقد کنیم .شرط گذاشته ام که محمد من مال خودم و عیسی و موسی آنها هم از خود.درست است که اسلام کامل ترین است اما چه اشکال دارد که با دیگر مذاهب نیز آشناباشیم ؟ خصوصا آنکه ما خاستگاه زرتشتی داریم .من چند سالی را که در سرزمین افتاب بودم با بودایی های بسیار گشتم و از محضرشان استفاده کردم .بجای نقد یکدیگر دست در دست هم دهیم به مهر !
    احترام به هم بگذاریم و در دنیا را پر از نیکی کنیم.اگر دوست عزیز که فرموده بودند مسلمان هستند معتقد نیز باشند باید بدانند که یکی از شرایط منتظر بودن برای ظهور صبوری و با محبت بودن است.من خود به عنوان یک مسلمان تمامی ” یشت ها ” را خوانده و در منزل دارم .کتاب اوستا را بارها خوانده ام .انجیل و تورات را خوانده ام و بیش از همه اینها قرآن را خوانده ام . اما من مجتهد نیست که تفسیر کنم تنها یک خواننده بوده ام که با کمک دوستان دیگر راه را پیدا می کنم .خود شناسی خدا شناسی است .این یک جمله نیست یه نورافکن است . راه را باید یافت .امید عفو دارم که انگشتان بیصبرانه می تاختند . قصد موعظه نبود فقط دعوت به یم دوستی است که امیدوارم مستجاب گردد.

    موید باشید.

  8. farhad گفت:

    مهدی کوچولو بابا جون اولا برو دررابطه با اسلا م خرافه ساز وخرافه پرداز و اسلامی که به ان معتقدی مطالعه کن نانازی بدون مطالعه واز روی تعصب صحبت نکن اسلام دین عربی وبرای عرب است برو ببین پدران ما چگونه به زور این اعراب نفهم مسلمان شدند بعد کمی هم تاریخ و فرهنگ ده هزار ساله خود را اگر تعصبی و غیرتی به اب و خا ک و ناموس و کشور خود داری مطالعه بکن تو به چیزهایی اعتقاد داری که حتی اعراب هم ان هارا قبول ندارند کاسه از اش د اغتر نباش و خرد خود پیدا کن تو اصلا از اسلام چه میدانی واصلا از دین چه میدانی که به شخصی که چنین جملات زیبا و سرشار ازمحبت و عشق ودوستی را از زرتشت نگاشته اینچنین ادای وجود میکنی ؟؟؟؟ اهورامزدا ترا به گذشته خود بازگرداند و کمی هم به ایران بودن خودت افتخار کن قبل از اینکه تعصب اداب و رسوم جاهلی عرب را بکشی پیشنهاد میکنم نامه عمر به یزگرد سوم و پاسخ نامه او از زبان یزگرد سوم را یک بار بخوانی و همچنین زندگی نامه محمد پیامبر عربی که برای قوم خودش امد وتو اینچنین از او پیروی میکنی بدون اینکه به ایرانی بودن خودت کمی فکرکرده باشی

  9. Maryam گفت:

    آفرین به منتظر

  10. مهراد گفت:

    درود دادگار خداوندگار مهر و دوستی بر ایرانیان پاکنهاد
    براستی زرتشت بیش از هر اندیشه گر دیگری راستی جو و راستگو بوده است
    و خوشا آنان که ره پندار نیک-گفتار نیک-کردار نیک را رفتند

  11. حسین کولیوند گفت:

    مقصود یکی کعبه و بت خانه بهانه
    دعوا ها مال زمانی بود که مردم اطلاع نداشتند و به زور و فشار باید هر موضوعی را قبول می کردند.
    اسلام کنونی ما مانند بت پرستی زمان حضرت محمد است.مگر نه آنکه در قرآن خداوند فرموده “لا اکراه فی الدین” یعنی : اجباری در دین نیست.پس این همه دعوا برای چیست؟؟
    تا به حال از خودتان پرسیده اید که چرا مسلمانیم؟؟
    جوابش را من می گویم، چون پدران ما مسلمان بوده اند، درست مثل جوابی که اعراب بت پرست به محمد(ص) می دادند.پس اگر درست تحقیق و مطالعه کردیم و با آگاهی مسلمان بودیم آنوقت باید سنگ اسلام را به سینه بزنیم.
    به قول دوستمان “راه یکی است آنهم راستی”
    به توجه تمام دوستان برسانم اصل و بنیاد تمام ادیان یکی است و آن موردهایی درست و خدایی هستند که در تمام ادیان الهی مشترک است و مابقی چیزهایی است که در طی روزگاران به آنها اضافه یا کم شده است.
    بنده هیچ دینی را نقد نمی کنم اما توصیه ای به تمام دوستان دارم و آن اینست که برای هم زیستی و معاشرت با هم نوعانمان باید تمام مرزها برداشته شود. یعنی فلان نفر یهودی و من مسلمانم و ما نباید با هم رابطه داشته باشیم.اینها همان مسائلی هستند که به ادیان اضافه شده اند.
    بقول خود خدا انسانها در نزد خدا برابرند مگر در تقوا.
    تقوا چیست؟
    درست زیستن ، دروغ نگفتن ، حق کسی را پایمال نکردند ، چشم به ناموس کسی نداشتن ، جنایت نکردن ، و…
    هر کس که این صفات را داشته باشد به عنوان برادر من است و دین ، رنگ ، نژاد ، ملیت و … نمی تواند برای من مرزی به وجود بیاورد.
    ” دست به دست هم دهیم به مهر میهن خویش کنیم آباد ”
    ” بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند ”
    به امید اتحاد و یکرنگی تمام دنیا

  12. پریا گفت:

    سلام
    مهم اینکه که یکتا پرست باشم من بیگانه پرست نیستم پس دین کهن اهورا پرستی که قبل از اسلام تو ایران وجود داشت قبول دارم اسلام دین کاملیه ولی عربیه

  13. امين گفت:

    بنظرم بحث کردن در مورد دین اونهم به این شکل کودکانه درست نیست،‌ مهم اینه که در هر راهی که هستی با هر عقیده و مذهبی، به حقیقت وخدا ایمان داشته باشی و در هر لحظه از او کمک بخواهی نه از انسانهای زمینی

  14. hosein گفت:

    چه اشکالی داره که اسلام رو عربها آوردن .
    مهم نیست اسلام چجوری وارد شده وکی آوردش مهم اینه که چی میگه.
    تعصب بیجا اگه برای اسلام باشه اسلام رو خراب میکنه اگه برا زرتشت هم باشه همینطور.

  15. شاهین گفت:

    به خشنودی اهورامزدا
    من تاچندی قبل مسلمان و متعصب بودم اما با مطالعه ای که آغازش با شاهنامه حکیم فردوسی شروع شد فهمیدم راه نجات ملت ایران در ایرانی بودن است : نه بیگانه پرستی : حال این بیگانه پرستی:عرب پرستی باشد یا غرب زدگی.
    افسوس میخورم وقتی ملتی را با آن همه افتخار اینقدر خوار میبینم.
    افسوس میخورم وقتی کسانی چون شریعتی را در حال توهین و جسارت به ایران و تاریخ و فرهنگش میبینم.هرچند که آنان فانی هستند و ایران و ایرانی جاودان. اما اگر این وطن فروشان میدانستند که ما اول یکتا پزست و ایرانی هستیم و سپس زرتشتی یا مسلمان یا مسیحی یا… به وطن فروشی برای کسب شهرت و قدرت تن نمیدادند.
    جاید ایران اهورایی

  16. داود گفت:

    این همه قصه ز غوغای گر فتاران است
    ورنه از روز ازل دام یکی دانه یکیست
    گر زمن پرسی از آن لات که من میدانم
    آشنا بر در این خانه و بیگانه یکیست

  17. babak گفت:

    پیش ما سوختگان مسجدمیخانه یکیست حرم دیر یکی کعبه و بتخانه یکیست (مقصود توئی………………………..)

  18. کوروش گفت:

    هر کس دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش از اززرتشت وشاهنامه بیشتربزار درباره حمله اعرب هم بنویس لطفا سانسور نکن درباره بابک ومازیار وحلاج مطلب بزاری بد نیست. موفق باشی.

  19. reza گفت:

    من مسلمونم ولی تعصب بیخودی معنی نداره اگه قران رو فارسی خونده باشید تو چند سوره اومده (ما برای هر امتی از بین خودشون پیامبری برگزیدیم) ولی به نظر من این هم بخاطر این بود که دیگه کسی بهونه نداشته باشه . همه پیامبرا اومدن تا راه و رسم دین داری و انسان زندگی کردن رو به ما یاد بدن ولی اکثر ما راه رو گم کردیم. مگه گفتار نیک غیر از راستگوییه یا کردار نیک غیر از عمل صالحه ویا پندار نیک غیر دوری از ریا ست به امید ایران اباد

  20. علیرضا گفت:

    بنام { خدا – اهورامزدا – یزدان – الله – god }
    این نامها نام کسی است که من و شما را آفریده است .
    این نامها نام کسی است که به من و شما نعمت ها داد بی منت ها .
    این نامها نام کسی است که برای هر قومی و هر زبانی پیامبرانی را فرستاد { ۱۲۴ هزار پیامبر}
    این نامها نام کسی است که فقط از من و شما میخواهد از شیطان پیروی نکنیم و همواره با یاد او زندگی کنیم و برای رضای او قدم برداریم
    این نامها نام کسی است که بین من و شما هیچ تبعیضی قائل نیست و تنها از نظر پرهیزکاری,گفتار نیک,عمل صالح,پندار نیک,تقوا,کردار نیک و مهمتر از همه پرستش خالصانه است که بین ما قضاوت خواهد کرد
    ادیان زیادی هستند که هر کدام پیامبرانی داشته اند و هر یک از آنها کتابهایی داشته اند و همه ی آن کتابها تنها یک خالق را برای جهان آفرینش مشخص و معرفی کرده است که آن خالق یکتا خداوند بدون شریک است و آن خالق یکتا تنها یک راه را برای ما مشخص کرده است آن هم راه رسیدن به رشد و تکامل و سعادت و جاودانه شدن است بیایید همه در این راه بدون تعصب در مذهبمان
    و توهین به مذهبشان قدم برداریم

  21. Athena گفت:

    به خشنودی اهورامزدا / درود به فروهر مزدیسنا

    شود مردمی دین و آیین ما / نگیرد خرد خُرده بر دین ما

    بیاریم آن آب رفته به جوی / مگر زان بیابیم باز آبروی

  22. ادریس گفت:

    سلام بر ایران و سلام بر ایرانی
    دین زاده تخیلات ادمی در تنهایی است
    ما اگر کمی هم از خرد خود بهره بگیریم بد نیست
    تمام کسانی که پیام اور دین بودند انسانهای باهوشی بودند که توانستند سالیان دراز اندیشه خود را به مردم تحمیل کنند چه با زور و چه با ………..
    بگزریم.تمام پیامبرانی که امده اند از خود یک معجزه نشان داده اند حال با کمی تفکر اگر موسی که عصای خود را در رود نیل فرو برد و رود نیل باز شد خنگ ترین ادم ان زمان نیز به او ایمان نمی اورد فرعون به دست و پای موسی نمی افتاد یا عیسی مرده زنده میکرده پس چرا اورا کشتند متاسفانه بعد از مرگ خرافه پرستان انها را از کالبد انسان در اورده اند و انها را به یک ابر انسان تبدیل کرده اند
    مانند محمد که چرا باید او در سن چهل سالگی به پیامبری مبعوث شود و خداوند در جای جای قران که میگویند حرف خداست به محمد حال بدهد.مانند سوره احزاب ایه ۵۰ که بیشتر از ۲۰ زن را به او میبخشد.و.و.و
    محمد نیز در تنهایی به سر میبرد حتی بعد از ازدواجش.
    سرپرستی او را پدر علی به عهده داشت و حتی زمانی که محمد ادعای پیغمبری کرد و نیز چندین سال بعد از بعثت محمد نیز زندگی میکرد پس چرا اسلام نیاورد واز دنیا رفت.
    اولین کسی که به محمد گفت که به بعثت رسیدی ورق ابن نوفل بود پس چرا اسلام نیاورد و از دنیا رفت(ورقه پسر عموی خدیجه بود)
    اگر مجال بود تک تک ایه ها وسوره های قران را زیر سوال میبردم.گویند کسان بهشت با حور خوش است من میگویم که آب انگور خوش است
    این نقد بگیر و دست از آن نسیه بدار کاواز دهل شنیدن از دور خوش است

    بدرود

    ***

  23. پرواز گفت:

    این راسته که میگن در زمان زرتشت هنوز عقل جامعه ی بشری کامل نشده بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟آخه از سخنان آن بزرگواران چیز دیگری دستگیر آدم میشه…

  24. علیرضا گفت:

    سلام به همه
    راه زرتشت همون راه محمد هست و راه دیگر پیامبران
    پس اگر همه خدا پرست – مومن باشند هیچ کسی دیگر و محکوم نمیکنه چون هرچیزی که زرتشت گفته محمد هم گفته و این یک معنی داره اون هم اینکه خدا یگانه هاست و راه درستی ونیکی زندگی کردن هست در این دنیا که همه پیامبران آن را نوید دادنند برای آرامش بشر
    پس کسی نمتواند بگویید که مثلاً زرتشت بد گفته و یا موسی خوب گفته و یا محمد بد گفته و یا اون عرب بوده و یا زرتشت ایرانی
    همه این پیامبران برای معرفی کردن زندگی بهتر آمده اندو هر کدام هم با توجه به پیشرفت و همچنین موقیعتی که در آن زمان بوده برای خودشون کتاب ویااعتقاداتی داشتند به نظر من چون من دوست زرتشی دارم اعتقاداتشون خیلی با اعتقادات ما مسلمانان نزدیک هست و همچنین آدمهای مهربان با محبتی هستند

  25. آریوبرزن گفت:

    درود،
    نخستین چیزی که باید گفت آنست که هیچ پژوهنده ای خدای شناسانده شده به میانجی ادیان گوناگون را یکسان نمی پندارد. اینکه راه یکی است و یا اهورامزدا، الله، یحو، مردوک، ایشتار، اینشوشیناک و … همگی یکسان اند هرگز سخن درستی نمی باشد و بیشتر سخنی است برای فریب توده ها و هازمان های مردمی … . برای نمونه بنگرید به دگرگونی ( تفاوت ) فرمان های اهورامزدا و الله. در دین زرتشت که دینی آریایی است گرفتن روزه کاریست گناه اما در اسلام و دگر دین های سامی این کار از کرفه ی و پاداش بسیاری برخوردار است. در دین ایشتار روسپیگری کاری سپند می بود اما در اسلام … . در دین آریایی مزدیسنی زمین یا آرمیتی یکی از هفت امشاسپندان است و از ارزشی بسیار برخوردار است، اما در دین های سامی نگاه به زندگی استومند و زمینی از دریچه ی پلیدی ها و پلشتی ها می گذرد. هزاران نمونه ی دیگر می توان یافت که باور به دین های گوناگون نه تنها از دیدگاه جهان بینی، که از دیدگاه کاربردی دین در زندگی مردم به رویکردهای سراپا دگرگونی می انجامند. در دین زرتشت از برای ارجی که به کارکردن مرد گذاشته می شود روزه گرفتن کاریست گناه چرا که کارایی مرد را بی برو برگشت پایین خواهد آورد. همدردی با گرسنه از راه گرسنگی کشیدن را یک زرتشتی کاری نا بخردانه می پندارد چرا که بدین روی یک گرسنه به گرسنگان جهان و ازاینرو یک کمکاره به دیگر کمکاران جهان می افزاییم. این اندیشه در جان مایه ی اسلام جایگاهی ندارد ( جدایی ایران پیش از اسلام و پس از اسلام نیز در دگرگونی اینگونه دیدگاه ها رخ می نماید ). نمونه ها بسیارند و با رسایی می گویم همگی کاووش گران دین ها به دگرگونی خدایان دین های گوناگون بسیار باورمندند و این نگاه که اهورامزدا و الله و … یکسان اند نه بر پایه ی خرد و اندیشه، که با پوزش فراوان برپایه ی سهش ها ی ( احساسات ) کورکورانه می باشد. سخن دوم آنکه آفریدگار گیتی هرکسی باشد ما راهی برای شناخت او جز بر پایه ی اندیشه ی خویش نخواهیم داشت و این اندیشه ی ما چه بخواهیم و چه نخواهیم بی میانجی پرورش یافته ی ویژگی های نژادی، باورهای مردمی، آیین های مردمی، بستر فرهنگی، آیین های خوراکی و پوشاکی، ویژگی های زمانی و چه بسا توانایی های زبان گفتاری و چگونگی آب و هوا و و ویژگی های بستر زیستی خاستگاه یک هازمان خواهد بود. برای نمونه بنگرید به دگردیسی نگاه هندیان آریایی به ایزد تیشتر ( ایزد باران ) پس از کوچیدن به سرزمین هند. در نسک ریگ ودای برهماییان خدای اگنی در برابر اسور ( اهورا ) بوده و به باورهای هندیان ( که اکنون دیگر در سرزمین پر از آب هند زندگی می کردند و فراوانی آب دشوار کننده ی زندگی آنان شده است ) تیشتر نماد نیرو یی پلید در گیتی است. اما همچمان نزد همخانوادگان ایرانیشان تیشتر و باران آخشیجی سپند ( عنصری مقدس ) می باشد. برای نمونه ی دیگر خدای اورارتوها، خالدی، همیستار ( برخلاف ) اهورامزدا جنگیدن و کشتار را نمادی از باورمندی پیروان خویش می داند. باید دانست هر هازمانی خدا را آنگونه که برآیند ویژگی های نژادی، زمانی، زبانی، فرهنگی و سرانجام زمین شناختی خاستگاهش می باشد می شناسد. یک آریایی هنوز پس از هزار و چهارصد سال نمی تواند داشتن چهار زن برای یک مرد را کاری درست بداند و هنوز با دستور اسلامی سنگسار کنار نمی آید. یک آریایی خداوند را با جشن ها و شادمانی هایش می ستاید زیرا که ویژگی فرهنگی و نژادی او اینست و دین او نه تنها با سوگواری زنده نخواهد ماند که غم و سوگواری پیاپی رسایی و تندرستی هازمان آریایی را به دره ی نابودی می کشاند. اسلام دینی است بسیار خوب اما برای بستر فرهنگی تازیان، برای بیایان های خشک و خشن عربستان، برای خوی پرخاشگر تازیان، برای باورهای آنان و … . این دشمنی با اسلام که امروزه بسیار آشکار است نه از آن روست که اسلام دین بدی است، که از آن روست که در جایگاه نادرستی ( در ایران، یک سرزمین دگرگون با بیابان عربستان ) و در بستر فرهنگی ناهماهنگی به فروش می رسد. اگر گل کنار خانه ی شما در تنها یک هفته با بهرهگیری از کود گاو و گوسپند بارور و بالنده شد، این بدان مانه ( معنی ) نیست که شما می توانید از فردا بجای خوردن خوراک روزانه ی تان کود بخورید. اگر بیمار گشتید نه کاستی از کود است و نه کود فروش. شما خود خوراک نادرستی را برای بستر زیستی نادرستی برگزیده اید. سخن در این باره بسیار است و من خود همگی پاسخ ها را نمی دانم، شما را به خواندن دفترها و نگاشته هایی که پیرامون سرگذشت ایران و دیگر مردمان و در باره ی کاووش های دین پژوهانه است فرامی خوانم، نگاشته های کسانی چون ابراهیم پورداود، مهرداد بهار، فریدون جنیدی، عباس شوشتری، مهرداد مهرین، جلال الدین آشتیانی، ژاله آموزگار، احمد تفضلی، هاشم رضی، حسن پیرنیا، میرجلال الدین کزازی، ایرج افشار، استاد زرین کوب و بسیاری که از یاد برده ام. چه بسا می توانید دفترهایی از سرگذشت اسلام را بخوانید که بن مایه های حوزویان نیز هستند ( اما شما با دیدگاه پژوهشگرانه بخوانید و نه از روی پی ورزی ( تعصب ) ) مانند: سیره ی ابن هشام، تاریخ طبری، تاریخ های ابن ثعالبی، ابن یعقوبی، ابن خلدون و … . نگاشته های علی دشتی، آیت الله مطهری، مسعود انصاری، امام خمینی، احمدکسروی، امیرحسین خنجی، مفاتیح الجنان، شجاع الدین شفاء، آیت الله حسن حسن زاده ی آملی، سیامک ستوده و بسیاری دیگر نیز اگر بدون پیش داوری بخوانید بسیار بسیار روشنگر خواهند بود و خردمند را به راستی رهنمون می باشند. قرآن، انجیل، تورات را برای شناخت دین های ابراهیمی بخوانید و در برابر گات ها، یشت ها، یسنا، وسپرد، بن دهش را برای آشنایی با مزدیسنی بررسی کنید. ون دیداد را با نگاهی گسترده تر بخوانید تا درگیر پیش داوری و یا پی ورزی نگردید. نگاشته هایی نیز به دبیره ی پهلوی از ایران باستان بر جای است مانند اندرزنامه ی آتورپات مانسپندان و یادگار بزرگ مهر، از همه ی آنان خواهید آموخت. ریگ ودا را نیز ببینید خوب است. روزنامه ی امرداد را هر دوهفته خریداری کنید، اندک اندک خواهید دید یکسان شمردن دین ها و خدایان گوناگون کاری بسیار بسیار نابخردانه است. بدرود

  26. محمد گفت:

    اریو برزن جان اطلاعات خیلی خوبی داری حتما یک وبلاگ باز کن

  27. محمد گفت:

    دکتر گوستاولبون در کتابش «تمدن اسلام و عرب» می نویسد: «رسم تعدد زوجات ابدا مربوط به اسلام نیست و قبل از اسلام هم این رسم در میان تمام اقوام شرقی ـ از یهود، ایرانی، عرب و غیره ـ شایع بوده است.

    ولتر یکی دیگر از اندیشمندان بزرگ غرب می نویسد: محمد(ص)، هرگز تعدد زوجات را معمول نکرد، بالعکس تعداد بی حد و حصر زنانی را که در بستر پادشاهان و فرمانروایان کشورهای آسیایی می آرمیدند، به چهار زن محدود کرد.»

    همچنین ویل دورانت می گوید: در اجتماعات ابتدایی به واسطه اشتغال مردان به جنگ و شکار، زندگی مرد در معرض خطر بود و به همین جهت مردان بیشتر از زنان تلف می شدند. فزونی عدد زنان بر مردان سبب می شد که یا تعدد زوجات رواج پیدا کند و یا عده ای از زنان به حال عزوبت به سر برند.
    علامه سیدمحمد طباطبایی درباره تعدد زوجات می نویسد: «داستان تعدد زوجات پیامبر(ص) را نمی توان بر زن دوستی و شیفتگی آن حضرت نسبت به جنس زن حمل نمود؛ چه آنکه برنامه ازدواج آن حضرت در آغاز زندگی که تنها به خدیجه اکتفا نمود و همچنین در پایان زندگی که اصولاً ازدواج بر او حرام شد، با بهتان زن دوستی آن حضرت منافات دارد.»

    پرفسور آنه ماری شیمل می گوید: «اغلب فراموش می کنیم که محمد بیشترین بخش عمر خود را با یک همسر و آن هم با خدیجه ای بسر برد که ۲۰ سال از او بزرگتر بود.» هم او می گوید: «ازدواج های چند گانه پیامبر، نه تنها دلیل بر ضعف او در برابر نفس که نشانه فطرت سروری اوست پیامبر قدیسی نیست که از دنیا کنار گرفته باشد محمد بدین طریق زندگی دنیویان را قداست بخشید.»

  28. تندخوانی گفت:

    خیلی ممنون.

اندیشه خود را به یادگار بگذارید

- لطفاً به صورت فارسی بنویسید
- برای تماس با مدیریت به "صفحه تماس" بروید
- برای طرح مباحثی که با نوشتار بالا مرتبط نیستند لطفاً به "انجمن گفتگو" رفته و بگو مگو کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلمات کلیدی : " " + "" + "" + "" + "" + "" + "" + "" + ""

Incoming search terms:

  • زرتشت سخن: راه فقط یکیست